חפש
צרו קשר

לקחי הקורונה: דגל אדום לשרשרת האספקה

עוד המשק הישראלי מתחיל להיפתח, התנודתיות עדיין לא הוסרה, שכן הכלכלה הבינלאומית עדיין אינה יציבה ועדיין לא ניתן לצפות במדויק כיצד תשתנה במהלך השנה הקרובה או האם תהיה התפרצות נוספת של המגפה

עוד המשק הישראלי מתחיל להיפתח, התנודתיות עדיין לא הוסרה, שכן הכלכלה הבינלאומית עדיין אינה יציבה ועדיין לא ניתן לצפות במדויק כיצד תשתנה במהלך השנה הקרובה או האם תהיה התפרצות נוספת של המגפה

פורסם: 20.5.19 "סטטוס - כתב עת לחשיבה ניהולית ואסטרטגית" צילום: נטיה דונדואה

משבר הקורונה העלה לסדר היום את נושא שרשרת האספקה בענפים רבים בתעשייה בארץ ובעולם. בעוד שבישראל חווינו מחסורים במטושים לאבחון ומחסור בביצים בשלבים שונים של המשבר, בארצות הברית עלה מחסור במכונות הנשמה ובערכות אבחון ובשבוע האחרון אפילו החלו להגביל קניית בשר בחנויות. הסתמכותן של חברות רבות על חומרי גלם מיובאים, היוותה גם היא נקודת חולשה משמעותית בתעשיות רבות, דבר שהוביל עסקים "לחשב מסלול מחדש".

בעוד המשק נפתח אט אט בישראל ובעולם, מחלחלת בחברות במדינות שונות המודעות לנקודות חולשה ולסדקים בשרשרת האספקה הגלובלית והמקומית שלהן. חברות מאמצות טכנולוגיות מתקדמות לניהול שרשרת אספקה שמסייעות להן לעלות על דרך המלך עם רמת נראות גבוהה מאי פעם מקצה לקצה, ואף להכין אותן למשברים עתידיים, במידה שיתרחשו.

האתגרים מתעצמים

ניהול נכון של שרשרת אספקה משמעו שקיפות מידע לאורך כל השרשרת עבור כל השותפים בה, הן בתוך הארגון והן מחוצה לו. החל מגורמי הנהלה, דוגמת מנהל תפעול ומנהל שרשרת אספקה, דרך אנשי המכירות, שמטפלים בדרישות מצד הלקוחות וכלה באנשי התכנון, המחסנאים, אנשי הרכש והספקים. על מנת ששרשרת האספקה תהיה אפקטיבית היא חייבת לשקף און-ליין את המצב לאשורו. כולם חייבים להיות מסונכרנים במידע ובנתונים דוגמת נפח הדרישות מהלקוחות, אספקת חומרי הגלם בדרך, התקדמות הייצור ברצפת הייצור והיקף המלאים.

בתקופת המשבר חווינו תנודתיות גדולה בדרישות השוק ואי וודאות. מצד אחד, צרכנים רבים החלו לאגור מזון ולבצע קניות של מוצרי בסיס ביתר שאת, דבר שגרם די מהר למחסורים של מוצרים שונים ברשתות השיווק. מצד שני, המשבר הבריאותי עצמו העלה את הדחיפות באספקה מוגברת של ציוד רפואי דוגמת מכונות הנשמה ומטושים, לצד מוצרי פארמה דוגמת מסכות ואלקוג'ל. בקרב חברות האופנה לעומת זאת, חלה ירידה דראסטית בביקושים, דבר שהצריך הקטנת הייצור, לצד הפסקת הזמנות של חומרי גלם – דבר שלא תמיד היה ניתן לבצע בהתראה כה קצרה.

כיום, בעוד המשק הישראלי מתחיל להיפתח, התנודתיות עדיין לא הוסרה, שכן הכלכלה הבינלאומית עדיין אינה יציבה ועדיין לא ניתן לצפות במדויק כיצד תשתנה במהלך השנה הקרובה או האם תהיה התפרצות נוספת של המגפה, שתגרום שוב לסגירת כלכלות במדינות ואזורים שונים. יצרנים עדיין תלויים בחומרי גלם שמגיעים מספקים בינלאומיים, לדוגמה חברות תרופות המסתמכות רבות על חומרי גלם מהמזרח (סין והודו). מצבים של הפסקת ייצור בסין או דחיה במועדי האספקה ממקומות אחרים בעולם מייצרת בעיה קריטית ביכולת לספק את דרישת השוק המקומי.

פתרונות טכנולוגיים מתקדמים מאפשרים גמישות

פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לניהול שרשרת אספקה מספקים נראות בזמן אמת לכל אורך השרשרת, החל מספקים ויצרנים, דרך אנשי מכירות וכלה בבנקים, דבר שמתווה את הדרך לשיתוף פעולה מלא וליכולת להגיב במהירות ובגמישות לנוכח שינויים דינמיים או קיצוניים לאורך השרשרת. יתרה מכך, הם מאפשרים אינטגרציה בין שרשרת האספקה הפיזית לזו הפיננסית ומשלבים בתוכם יכולות תכנון מול הוצאה לפועל, דבר שמעניק יכולת לחזות מצבים בלתי צפויים.

חשוב לציין שכ- 80% מהמידע בשרשרת האספקה נמצא מחוץ לארגון. בעולם בו עסקים תלויים בשותפים גלובליים רבים, חשוב כי פתרון שרשרת האספקה יוכל לספק קשר חוצה ארגונים ומדינות על מנת לאפשר ביצוע תהליכים מורכבים ותהליכי קבלת החלטות מושכלים.

לסיכום, אם יש לקח שלימד אותנו המשבר האחרון, הוא שחשוב להיות גמיש ולהגיב במהירות לשינויים בביקושים ובדרישות ולנטר את המלאים. כיום ארגונים כבר אינם פועלים כ"איים" מבודדים. הם תלויים בספקים רבים ממדינות רבות וחייבים בסנכרון מלא איתם ובשיתוף פעולה. היום יותר מתמיד, ארגוני תעשיה מחפשים פתרונות טכנולוגיים שמספקים אופטימיזציה של עלויות, מלאים ומשאבים, לצד שקיפות מקסימלית, שכן אלו ישפרו באופן דרמטי את החוסן שלהם ויעלו את יכולתם להתמודד עם זעזועים ולהיערך לבלתי צפוי.

צחי אברהם, צילום נטיה דונדואה

*צחי אברהם הוא מנהל תחום שרשרת אספקה וגיל פישל, מנהל מוצר Infor M3, בחברת Intentia

 

פישל – צילמה: נטיה דונדואה

*גיל פישל הוא מנהל מוצר Infor M3, בחברת Intentia

לקחי הקורונה: דגל אדום לשרשרת האספקה


לקחי הקורונה: דגל אדום לשרשרת האספקה

לקחי הקורונה: דגל אדום לשרשרת האספקה